donderdag 3 juni 2010

Parkeren

We horen met enige regelmaat dat onze dames en heren politici zich erover verbazen dat wij, burgers, nog maar zo weinig vertrouwen hebben in onze overheid. Mij verbaast het dat onze politici dat zo verbazend vinden.
Ik denk dat de burger de afgelopen, pakweg, dertig jaar in toenemende mate het gevoel heeft gekregen dat hij/zij er is voor de overheid in plaats van andersom. In plaats van zich druk te maken over ons welzijn, hebben onze politici een systeem gecreƫerd waarin wij geacht worden hun welzijn in stand te houden. Het grote bedrijfsleven is aan alle kanten bevoordeeld door privatisering van instellingen die het algemeen welzijn beogen en intussen wordt de burger aan alle kanten uitgeknepen - zowel door die inmiddels almachtige bedrijven als door de overheid zelf.
Ik neem als een voorbeeld waarmee ikzelf onlangs weer eens ben geconfronteerd de parkeerboetes, die tegenwoordig onder het kopje 'belastingen' vallen. Dat is op zich al merkwaardig, want een 'belasting' is een bron van inkomsten voor de overheid. Als boetes voor verkeerd bedrag onder die noemer worden gerangschikt, betekent dat de overheid het betreffende bedrag feitelijk wenst te stimuleren. Meer 'belasting' betekent immers meer inkomsten voor de overheid.
Los daarvan vind ik, als burger, dat de sanctie die de overheid oplegt voor foutief gedrag in overeenstemming dient te zijn met de ernst van de gemaakte overtreding. Zelf vond ik vandaag een bonnetje voor 'parkeerbelasting' onder mijn ruitenwisser ten bedrage van 51,70 euro, voor een overschrijding van de toegestane parkeertijd met 45 minuten, waar het uurtarief 1,71 euro bedraagt. Daar is de verhouding naar mijn gevoel totaal zoek.
Misschien wordt het tijd dat wij ons, als burgers, verenigen tegen dit soort uitbuiting en ervoor zorgen dat gemeentes hun ingezetenen niet langer als melkkoeien behandelen die alleen maar goed zijn om inkomsten in de gemeentekas te laten vloeien. Een antiparkeerbelastingpartij zou bij raadsverkiezingen wel eens hoge ogen kunnen gooien...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten